Wednesday, June 15, 2011

Apa beza rabun warna,buta warna dan buta penglihatan?

Rabun warna : sesorang itu masih boleh lihat warna tapi tak sama macam orang normal. Kadang-kadang tak dapat beza merah dan hitam..susah nak bezakan biru dan kuning,ikut jenis rabun warna..
ok,cuba lihat gambar bawah ni..

yang ni macamana orang normal nampak

yang ni pula kalau orang tu ada rabun warna protanopia-warna merah nampak gelap

yang ni pulak warna yang orang ada deutranopia nampak-susah nak beza merah hijau

yang ni kalau orang tu ada tritanopia..-susah nak beza kuning biru




Buta warna: seseorang itu akan nampak dunia ni hitam putih kelabu je..iaitu dia ada masalah monochromacy (satu cone je yang ada daripada 3 cone dekat lapisan retina mata)


Buta penglihatan: yang ni memang tak nampak langsung.gelap je dan diorang akan menggunakan pancaindera lain dengan sebaiknya untuk teruskan hidup


dah faham belum perbezaannya? yang protanopia,deutanopia dan tritanopia ni apa pulak? kalau nak tahu tentang jenis-jenis rabun warna,tunggu entri seterusnya ye =)

1 comment:

  1. Hari juga baru tahu yang semua type rabun warna or buta warna ni pembawa adalah wanita. Dan yg menjadi mangsa adalah lelaki

    ReplyDelete